In de gehandicaptenzorg werken heel veel kundige professionals. Toch werd het werk nog te vaak als onaantrekkelijk ervaren. Dat imagoprobleem moest worden opgelost, ook om de overvloed aan vacatures goed op te kunnen vullen. Met die vraag kwam de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) bij ons.
We besloten de nadruk te leggen op het vakmanschap. We wilden gehandicaptenzorgprofessionals inhoudelijk over hun vak laten praten. Naar voren brengen welke professionaliteit er nodig is. Een uitdagend beroep, waar kennis en ervaring voor nodig zijn om het goed te kunnen. Daarmee wordt het interessanter en leuker. Alleen bestond daarvoor nog geen platform.
Daarom begonnen we de Facebook-pagina Werken in de gehandicaptenzorg, waar we het vakmanschap van teams uit de sector belichtten. Onder de noemer Wat Een Vak plaatsten we daar portretten van professionals, en faciliteerden we de discussie tussen collega’s. Aan de hand van onze gedragsanalyse methodiek NEO brachten we de impact van de content op de Facebookpagina in kaart. Door de geplaatste posts te analyseren konden we voortborduren op de thema’s en verhalen die wel of juist (nog) niet aansloegen bij het publiek.
En dat werkte. Met de posts werden meer dan 2 miljoen mensen bereikt en de pagina heeft nu meer dan 15.000 volgers.
We maakten video’s, zoals deze over team Binnenklingen 24 van Middin.
Een van de eerste fotoverhalen ging over het trotse Team Carlito.
Deze campagne in de media
- Campagne VGN toont waardering – Klik.nl
- Duizenden medewerkers tekort in gehandicaptenzorg – Zorgwelzijn.nl
- VGN reikt vakprijs uit aan populairste team – Nationale Zorggids
- Wát een vak – MediVacature.nl
- VGN lanceert imagocampagne gehandicaptenzorg – Skipr.nl
Bezoek ook
NS Publieksprijs
NS draagt lezen een warm hart toe en neemt reizigers graag mee in haar enthousiasme over boeken. Dat komt jaarlijks tot een hoogtepunt tijdens de aanloop naar en uitreiking van de NS Publieksprijs. Om aandacht voor die prijs en de genomineerde boeken zo groot mogelijk te maken, ontwikkelden we een campagne rondom digitale Miniboekjes. Die zorgden voor een enorme groei in lezers én stemmen.
Nederlandse SpoorwegenDe Rol van je Leven
Als je ergens een bijzondere rol kan spelen in het leven van anderen, dan is dat in de zorg. En hoe meer mensen zich dat beseffen, hoe meer zorgpersoneel. Voor ouderenzorgaanbieder Evean ontwikkelden we daarom een arbeidsmarktcampagne waarin we de rol van hun zorgprofessionals op een wel heel bijzondere manier lieten zien: met een online dramaserie.
Evean
Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?