Johnny Wonder
Logo_JW
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

De toekomst van ons water

Het is misschien wel de minst populaire verkiezing van het land, maar de onderwerpen die er een rol spelen zijn belangrijker dan ooit. Voor de waterschapsverkiezingen in 2023 hielp Johnny Wonder het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht met een social campagne die kiezers vooral uitlegde over welke belangrijke onderwerpen zij hun stem konden laten horen.

 

De opkomst voor deze verkiezingen is traditioneel gezien laag, maar dat ligt vaak ook aan moeilijk te beïnvloeden factoren. Slecht weer, of het feit dat mensen alleen een stembiljet voor de Provinciale Staten mee hebben, kun je niet goed beïnvloeden. Reden voor de landelijke waterschappen om in verkiezingsjaar 2023 niet groots in te zetten op een campagne die mensen nadrukkelijk naar de stembus trekt, maar om juist de kennis over de thema’s binnen het waterschap te vergroten. Dat je social media ook voor dit soort complexe materie kan inzetten, bleek wel uit deze samenwerking.

Complexe onderwerpen op Instagram en Facebook

De social campagne voor Amstel, Gooi en Vecht was een afgeleide van een grotere, landelijke campagne. Daarvoor was een flink aantal dilemma’s op het gebied van onze waterhuishouding verzameld. Moet het water in de grachten en rivieren zo schoon mogelijk zijn, of hoort een beetje vervuiling er nou eenmaal bij? Moeten we overal extra huizen bouwen of de waterschappen laten meebepalen waar dat het beste kan? Uit een lange lijst van dit soort thema’s maakte het waterschap een selectie van relevante onderwerpen. Wij voerden deze door in een reeks middelen voor Instagram en Facebook.

Een beter onderbouwde stem dankzij social content

Dat was een zorgvuldig opgebouwde en vormgegeven mix voor de gewenste doelgroep. We vatten de dillema’s in prikkelende animaties, maar boden ook de ruimte voor verdiepende verhalen van bewoners van het waterschap met een weloverwogen visie op de dilemma’s. In aanloop naar de verkiezingen kreeg de doelgroep dat geheel van fotografie, tekst en video in een zorgvuldige opbouw te zien. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat we alle campagnedoelstellingen ruimschoots behaalden.

Zowel de hoeveelheid bereikte mensen, als het percentage dat vervolgens interactie aanging met de content, overtrof alle doelstellingen ruimschoots. Dat zorgde vervolgens tot een flinke toename in de hoeveelheid bezoekers die zich op de website verder verdiepten in de thema’s én tot een groot aantal uitgevoerde stemwijzers. Kortom: dankzij deze social ads hebben de kiezers in ons waterschap een beter onderbouwde keuze kunnen maken in het stemlokaal!

Van deur tot deur

Voor de deur-tot-deur-functie in de NS-App maakten we een social media campagne over mensen die voor het eerst door een nieuwe deur gaan.

NS

De Leukste Treinquiz van Nederland

Voor de Nederlandse Spoorwegen ontwikkelden en produceerden we De Leukste Treinquiz van Nederland - het langstlopende en meest succesvolle format op het YouTube-kanaal van NS.

NS

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.