Wat is de noodzaak van NEO?
In een tijd waarin de hoeveelheid zenders harder groeit dan de kijktijd van de ontvangers, wordt het steeds moeilijker om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken. De enige manier om zichtbaar te zijn, is door relevant te zijn voor je publiek. Als je niet relevant bent sneeuw je onder. En om te zorgen dat je relevant bent, moet je eerst achterhalen wat je publiek nou écht interessant vindt.
Om communicatie te kunnen maken die relevant is voor het publiek én bijdraagt aan de doelen van de organisatie, moet je communicatie zich begeven op het snijvlak van de missie van je organisatie en de behoefte van je publiek. NEO helpt organisaties om de behoeften van hun huidige én gewenste publiek te identificeren.
Door consistent te optimaliseren met de inzichten uit NEO helpen we organisaties hun organische bereik drastisch te verhogen en de kosten van het betaalde bereik fors te verlagen.
Hoe werkt NEO?
Mensen zijn over het algemeen zeer slechte voorspellers van hun eigen gedrag. De beste manier om erachter te komen wat je publiek graag ziet, is door naar hun gedrag rondom eerder geplaatste content te kijken.
Met NEO importeren we alle mogelijke gedragsdata uit sociale kanalen en transformeren ze naar onze eigen NEO-Score op basis van drie relevante metrics: Bereik, Aangesproken en Geactiveerd. We labelen en rangschikken alle content op basis van hun NEO-Scores en trekken conclusies over de uitschieters.
De producten van NEO
We gebruiken de gedragsanalyse methodiek van NEO om organisaties te helpen de impact en effectiviteit van hun communicatie te vergroten. Hiervoor gebruiken we de volgende onderzoeken. Alle onderzoeken kunnen worden aangepast en afgestemd op basis van de behoeften en onderzoeksvragen.
NEO-Score Scan
Met de NEO-score scan brengen we de totale impact van één of meerdere kanalen in kaart. Dit doen we door de content van de afgelopen 12 maanden te analyseren op bereik, relevantie en consistentie. De scan kan dienen als monitoring, het beginpunt van het optimalisatieproces óf bij het opstarten van een nieuwe organische campagne om zicht te krijgen op welke kanalen beste ingezet kunnen worden.
Social media rapportage kanaal of ecosysteem
Met de social media rapportage brengen we de resultaten van individuele posts en kanalen in kaart over een geselecteerde periode. De rapportage biedt concrete en praktische handelingsperspectieven om toekomstige content te optimaliseren.
De rapportages kunnen worden samengesteld uit verschillende modules die bestaan uit een effect rapportage van het ecosysteem en/of één of meerdere kanalen, de ontwikkelingen en trends in specifieke labels zoals onderwerpen, mediatypen en campagnes én best practices rondom specifieke labels.
Analyse van het huidige publiek
Met dit onderzoek identificeren we wie het huidige publiek is, wat hun behoeften zijn én bieden concrete handelingsperspectieven voor het maken en optimaliseren van communicatie. Voor zowel online als offline.
In deze analyse onderzoeken we alle gepubliceerde content over de afgelopen 12 maanden op één of meerdere sociale kanalen. Hierbij kijken we naar welke onderwerpen het beste aansluiten bij het publiek en in welke vorm deze het meest relevant zijn.
Deze content analyse wordt aangevuld door middel van een enquête onder de huidige volgers. Hierin onderzoeken we wie ze zijn, wat hun kennisniveau is én wat hun behoeften zijn rondom de hoofdthema’s van de organisatie.
Dit onderzoek biedt alle informatie die nodig is voor het schrijven van effectieve communicatie- of campagnestrategieën én het optimaliseren van always-on content.
Analyse van het gewenste publiek
In dit onderzoek brengen we in kaart wie de gewenste doelgroep is, waar ze zitten, wat hun behoeften zijn én hoe de berichtgeving van andere media is rondom de onderwerpen van de campagne of de organisatie.
Dit onderzoek biedt concrete handelingsperspectieven voor het maken van effectieve communicatie- of campagnestrategieën. Het onderzoek is uitermate geschikt voor organisaties die voor het eerst met een specifieke doelgroep in contact komen.
Het onderzoek bestaat uit een enquête, een zoekwoordenonderzoek en een online media onderzoek.
Ben je geïnteresseerd in NEO of heb je een vraag? Neem vrijblijvend contact op via neo@johnnywonder.nl.