Johnny Wonder
Logo_JW
Nederlandse Spoorwegen

NS Publieksprijs

NS draagt lezen een warm hart toe en neemt reizigers graag mee in haar enthousiasme over boeken. Dat komt jaarlijks tot een hoogtepunt tijdens de aanloop naar en uitreiking van de NS Publieksprijs. Om aandacht voor die prijs en de genomineerde boeken zo groot mogelijk te maken, ontwikkelden we een campagne rondom digitale Miniboekjes. Die zorgden voor een enorme groei in lezers én stemmen.

 

De NS Publieksprijs is een van de grootste boekenprijzen van Nederland. Het gaat hierbij niet om het oordeel van een jury, maar om de stem van het publiek. NS vroeg ons zowel in 2020 als 2021 om een online campagne op te zetten, die dat publiek zo groot mogelijk moest maken.

Miniboekjes
Een hoeksteen binnen die campagne waren zogeheten Miniboekjes. We maakten digitale uitvoeringen van de eerste hoofdstukken van de zes genomineerden voor de prijs. Deze boden we aan in PDF-vorm op de campagnewebsite en als Stories op de Instagram- en Facebookaccounts van NS.

Gedurende de campagneperiode kregen volgers van die accounts elke paar dagen een miniboekje voorgeschoteld. Daarnaast waren de boekjes te allen tijde bekijken als highlight op de Instagrampagina.

 

Gesponsorde content
Naast deze miniboekjes plaatsten we social advertenties, die ervoor zorgden dat de Publieksprijs onder de aandacht kwam bij een breder publiek dan de gebruikelijke NS-volgers. Zo werden ook literatuurliefhebbers, fans van specifieke auteurs of hun thema’s deelgenoot gemaakt van de prijs, de genomineerden, de miniboekjes en de mogelijkheid om te stemmen.

Doordat we de flow in zowel advertenties als miniboekjes in 2021 konden verbeteren ten opzichte van het jaar daarvoor, werd de campagne dat jaar een nog groter succes.

Fors meer lezers en stemmer
Allereerst lazen in 200% meer mensen de miniboekjes in 2021 dan het jaar ervoor. Daarnaast viel op dat 70% van de Instagramvolgers deze boekjes helemaal uit las. Ondanks het feit dat niet elke volger van NS een even grote lezer is, namen ze toch de moeite om het hele hoofdstuk tot zich te nemen. Een betrokkenheid die ook nog eens was terug te zien in de hoeveelheid stemmen voor het Boek van het Jaar: dat waren er in 2021 ruim 51.000 meer dan het jaar ervoor.

Zo sloeg de liefde van NS voor het boek succesvol over op haar achterban. Die verkoos het boek Ik Ga Leven van Lale Gül tot winnaar van de NS Publieksprijs 2021. Een roman die nog geregeld wordt gespot in coupés door het hele land.

Ons Energienet

Voor Netbeheer Nederland maakten we een landelijke campagne rondom de uitrol van de slimme meter.

Netbeheer Nederland

Reiziger die je bijbleef

Voor NS maakten we een contentserie rondom de Reiziger die je bijbleef, waarin personeel én reizigers de mooiste verhalen deelden over reizigers die dit jaar een indruk bij hen achterlieten.

NS

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.