In 8,5 miljoen huishoudens moeten de oude energiemeters vervangen worden voor de slimme meter. Hoe zorgen we voor een positief sentiment rondom deze monsteroperatie?
Met deze vraag kwam Netbeheer Nederland bij ons. Ons inzicht: Om het vertrouwen te winnen, moet je het niet over die meter hebben, maar over waarom ‘ie noodzakelijk is.
Zo ontstond ‘Ons Energienet’, waarin de 17.000 vakmensen die ons energienet betrouwbaar houden, voorgesteld werden aan het publiek. Dat deden we via een televisiespot (gezien door 7,2 miljoen mensen), campagne-activaties en veel mooie, inhoudelijke social content.
Resultaat
Met de verhalen die we vertelden gaven we inzicht in het werk van de netbeheerders, en stimuleerden we gesprekken over de energietransitie en de rol van de slimme meter daarin. Met behulp van onze gedragsanalyse methodiek NEO brachten we de impact van de Facebookcontent in kaart, waarmee we in staat waren om de posts te optimaliseren. Berichten bereikten gemiddeld 30.000 mensen, waarvan 20% het zag via een vriend die actief deelnam aan de discussie.
Uit onderzoek naar de publieke opinie bleek dat ‘campagne-herkenners’ er bewuster van zijn dat een slimme meter meer inzicht kan opleveren en energie kan helpen besparen.
Gem. bereik content per maand
330.000Mensen die de tv-spot zagen
7.200.000Werken in de gehandicaptenzorg
We begonnen de Facebook-pagina Werken in de gehandicaptenzorg, waar we het vakmanschap van teams uit de sector belichtten.
VGNLancering Missie Aarde
We maakten een lanceringscampagne voor het eerste seizoen van VPRO’s sciencefiction-comedy Missie Aarde.
VPROWil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?