De reiziger staat voor NS op 1, zowel op het spoor als op Facebook. Naast de merkdoelstelling (mensen weer van NS laten houden) wil NS de wereld van haar reizigers een klein beetje mooier maken.
Sinds 2015 werken we met NS aan die doelstelling via alle sociale kanalen. Daarbij durven we anders dan anderen te zijn. Geen inhakers, maar lange verhalen met veel tekst, verteld vanuit de reiziger of NS-personeel. En dat werkt. De resultaten van alle posts worden gemeten aan de hand van onze gedragsanalyse methodiek NEO. Van NEO leren we welke verhalen goed aanslaan bij het publiek en welke verhalen ze niet interessant vinden. Hierdoor komen we met elke post meer te weten over de interesses van het publiek en kunnen we de content steeds verder optimaliseren.
En dat zien we terug in de resultaten. De gemiddelde Facebook-pagina bereikte in 2020 5% van zijn fans per post. NS bereikte gemiddeld 22%. Waar verreweg de meeste bedrijven dalingen van 50% rapporteren op het gebied van organisch bereik – sinds de belangrijke veranderingen in het algoritme van Facebook in maart 2018 – zijn de verschillen bij NS minimaal. En het percentage dat zich door de content van NS voelde aangesproken lag de afgelopen 2 jaar op een uitzonderlijke hoge 9,5%, wat meer dan driemaal zo hoog is als het wereldwijde gemiddelde van 3%.
Alle content wordt gecheckt op de zelf opgestelde kwalitatieve metric: ‘time well spent’. Op die manier verzekeren we ons ervan dat onze verhalen mensen gelukkiger maken en NS dus ook op social iets bijdraagt aan het leven van de reiziger en de maatschappij.
Voor NS maken we verhalen voor mensen, niet voor machines. Want wie optimaliseert voor algoritmes, moet zich elke paar maanden opnieuw uitvinden, als de algoritmes weer eens gewijzigd worden. Maar wie optimaliseert op onderwerpen die de ‘hearts and minds’ van zijn doelgroep raken, kan steeds blijven voortbouwen op wat hij al weet.
Uit alle merkonderzoeken blijkt dat in 2018 de waardering voor NS omhoog is gegaan. Maar onder geen enkele groep zijn die stijgingen zo hoog als onder de Facebookgebruikers. Met NS bewijzen we: wie echte verhalen vertelt, krijgt daar echte waardering voor terug.
Vaak worden verhalen van de NS-pagina’s overgenomen door traditionele media:
- Scholieren leren voor hun examens in speciale studiecoupé (NOS)
- Huwelijksaanzoek op Den Haag CS doet harten smelten (AD)
- Romantisch huwelijksaanzoek op station in Den Haag (LINDA)
- Met een knuffel durft een kind meer (RTL Nieuws)
- De week van de verloren knuffel (RTL Live)
- NS is redder in nood (Mama Family)
- Roos (27) wil dolgraag haar verloren knuffel terug (RTL Late Night)
- Veel animo voor weekje wonen op Utrecht Centraal (Metro)
- Julia (19) mag week in stationshal Utrecht wonen (Telegraaf)
De Facebook-pagina van NS vind je hier.
Supergewone mensen gezocht
Voor Pleegzorg Nederland maakten we een landelijke wervingscampagne voor nieuwe pleegouders.
Pleegzorg NederlandGVBeestjes Speurtocht
Voor de lancering van de Noord-Zuidlijn en het nieuwe Amsterdamse OV-netwerk ontwikkelden we een speurtocht door de stad.
GVBWil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?