Johnny Wonder
Logo_JW
NS

De trein online

De reiziger staat voor NS op 1, zowel op het spoor als op Facebook. Naast de merkdoelstelling (mensen weer van NS laten houden) wil NS de wereld van haar reizigers een klein beetje mooier maken.

Sinds 2015 werken we met NS aan die doelstelling via alle sociale kanalen. Daarbij durven we anders dan anderen te zijn. Geen inhakers, maar lange verhalen met veel tekst, verteld vanuit de reiziger of NS-personeel. En dat werkt. De gemiddelde Facebook-pagina bereikte in 2018 1,2% van zijn fans per post. NS bereikte gemiddeld 22%.

Alle content wordt gecheckt op de zelf opgestelde kwalitatieve metric: ‘time well spent’. Op die manier verzekeren we ons ervan dat onze verhalen mensen gelukkiger maken en NS dus ook op social iets bijdraagt aan het leven van de reiziger en de maatschappij.

Voor NS maken we verhalen voor mensen, niet voor machines. Want wie optimaliseert voor algoritmes, moet zich elke paar maanden opnieuw uitvinden, als de algoritmes weer eens gewijzigd worden. Maar wie optimaliseert op onderwerpen die de ‘hearts and minds’ van zijn doelgroep raken, kan steeds blijven voortbouwen op wat hij al weet.

Uit alle merkonderzoeken blijkt dat in 2018 de waardering voor NS omhoog is gegaan. Maar onder geen enkele groep zijn die stijgingen zo hoog als onder de Facebookgebruikers. Met NS bewijzen we: wie echte verhalen vertelt, krijgt daar echte waardering voor terug.

 

Vaak worden verhalen van de NS-pagina’s overgenomen door traditionele media:

  • Scholieren leren voor hun examens in speciale studiecoupé (NOS)
  • Huwelijksaanzoek op Den Haag CS doet harten smelten (AD)
  • Romantisch huwelijksaanzoek op station in Den Haag (LINDA)
  • Met een knuffel durft een kind meer (RTL Nieuws)
  • De week van de verloren knuffel (RTL Live)
  • NS is redder in nood (Mama Family)
  • Roos (27) wil dolgraag haar verloren knuffel terug (RTL Late Night)
  • Veel animo voor weekje wonen op Utrecht Centraal (Metro)
  • Julia (19) mag week in stationshal Utrecht wonen (Telegraaf)

De Facebook-pagina van NS vind je hier.

NS tv

Johnny Wonder ontwikkelde de strategie plús een aantal succesvolle formats voor NS tv - het YouTube-kanaal van NS.

NS

Ons Energienet

Voor Netbeheer Nederland maakten we een landelijke campagne rondom de uitrol van de slimme meter.

Netbeheer Nederland

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.