Johnny Wonder
Logo_JW
GVB

Mensen eten met #GVBeestje

GVB, het gemeentelijk vervoersbedrijf van Amsterdam, wilde de reiservaring van hun reizigers verbeteren. Een leuke vraag voor Johnny Wonder om over na te denken.

Onze gedachte: Je kunt proberen de aandacht te trekken met vette filmpjes die laten zien hoeveel moeite GVB doet om te zorgen voor veilige, schone, toegankelijke trams en bussen. Maar interessanter wordt het wanneer je erin slaagt om de reis ook echt leuker te maken.

Kunstenaar Daniël Disselkoens’ Maneater was preciés het soort interventie waar we naar zochten. Een bescheiden en simpel spelletje – bestaande uit twee stickers. Augmented Reality in de meest eenvoudige vorm. Wij doopten de Maneater om in het GVBeestje en brachten Daniel en GVB bij elkaar. De rest is geschiedenis.

Het resultaat

We zagen het GVBeestje veel terug op Twitter, in vlogs, op Instagram, Snapchat en zelfs in de internationale media. Op Facebook heeft het filmpje – als je alle verschillende pagina’s optelt – tientallen miljoenen views. Overal wordt ’ie positief besproken en gewaardeerd.

Het GVBeestje is zelfs zo populair dat er een nieuw probleem aan het ontstaan is: mensen stelen de sticker uit de tram voor gebruik elders. Maar goed, dat zullen we maar als een compliment opvatten.

Deze campagne in de media

  • Het mensenetende beestje dat jou meer om je heen moet laten kijken
    (NOS op 3)
  • This Simple Yet Brilliant Game On Amsterdam Trams Will Make You Put Down Your Phone
    (BoredPanda.com)
  • Populair GVBeestje vaak gestolen uit trams (Bright)
  • De bizarre reis van het GVBeestje (Bright)
Bezoek ook

Ons Energienet

Voor Netbeheer Nederland maakten we een landelijke campagne rondom de uitrol van de slimme meter.

Netbeheer Nederland

Ontwerpkracht
in de zorg

Voor het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie maakten we een reeks podcasts over ontwerpkracht in de zorg.

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.