Johnny Wonder

Helpwanted bij online grensoverschrijdend gedrag

Elk jaar krijgen duizenden jonge Nederlanders te maken met online grensoverschrijdend gedrag. Van het ontvangen van ongewenste, seksueel getinte appjes tot doxing en sextortion. Alsof dat op zichzelf nog niet erg genoeg is, krijgen slachtoffers vaak ook nog opmerkingen die insinueren dat het online grensoverschrijdende gedrag (deels) hun eigen schuld is. Slachtoffers ervaren schaamte, schuldgevoelens en psychische problemen. En victim blaming verergert de klachten nog eens.

Helpwanted biedt praktische hulp en geeft persoonlijk advies aan iedereen die te maken heeft met online grensoverschrijdend gedrag. Bijvoorbeeld over hoe je aangifte kunt doen of psychische hulp kunt vinden. Of hoe je de zonder toestemming verspreide beelden of gegevens weer offline kunt krijgen. Helaas weet nog lang niet iedereen de organisatie te vinden wanneer ze te maken krijgen met dit soort zaken. Tijd voor een campagne dus!

Helpwanted is de enige organisatie in Nederland met een volledige focus op online grensoverschrijdend gedrag. Logisch dus dat zij het voortouw nemen bij het promoten van een positieve sociale norm rondom het online delen van informatie en beelden. Voor de campagne vertaalden we die sociale norm naar vier kraakheldere statements rondom veelvoorkomend online grensoverschrijdend gedrag, zoals sexting en doxing. Die koppelden we met emoji aan de online & WhatsApp-cultuur.

De illustraties zijn gemaakt door Kirsten Ulve en tonen abstracte mensfiguren die zelfbewustzijn, optimisme en empowerment uitstralen. In combinatie met de bewegingen die ze maken (de animaties zijn van Flapje), en de associaties die de emoji opwekken, trekken ze de aandacht van iedereen die de poster passeert of er online voorbij scrollt. De posters en animaties waren onder meer te zien op social media, scholen, in de horeca en op NS-stations door heel Nederland.

Voor deze campagne werkten we daarnaast samen met de populaire en prijswinnende podcasts Relnichten, We Zouden Het Toch Zo Doen en DAMN, HONEY. Daarin bespraken influencers & hosts hun eigen ervaringen rondom online grensoverschrijdend gedrag en koppelden die aan de campagne. Zo bekrachtigden we de sociale norm en lieten we hun luisteraars weten waar je terecht kunt als je zoiets overkomt.

De posters kun je gratis bestellen. Perfect voor op school, in de horeca, op sportclubs en alle andere plekken waar mensen bij elkaar komen. Door ze op te hangen draag je eraan bij dat slachtoffers van online grensoverschrijdend gedrag makkelijker hulp kunnen vinden. En dat wil toch iedereen?

Ode aan de kleine harde werkers van de Zuidas

Op de Zuidas stikt het van de harde werkers. En dan hebben we het niet alleen over wat er gebeurt in die enorme kantoren. Want verstopt in het groen werken mieren, slakken, vogels, bijen en vleermuizen misschien wel harder dan al die slimme advocaten en consultants bij elkaar. Met de nieuwe Groene Wandelroute geven we een ode aan de kleine harde werkers van de Zuidas. En laten we zien hoe groen en levendige deze Amsterdamse stadswijk eigenlijk is.

Zuidas

Mensen eten met #GVBeestje

Het ondertussen legendarische GVBeestje verzonnen we voor GVB om het reizen met het OV leuker te maken.

GVB

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.