Johnny Wonder
VPRO

Lancering Missie Aarde

De VPRO kwam in 2015 met een nieuwe serie: Missie Aarde, de eerste Nederlandse sciencefiction-comedy óóit. Johnny Wonder werd gevraagd om een campagne te ontwikkelen die kon bijdragen aan de ‘buzz’ rondom de serie en zoveel mogelijk mensen zou overtuigen om naar de eerste aflevering van Missie Aarde te gaan kijken. Dit is hoe we dat aanpakten.

Een nieuwe televisieserie lanceren is geen eenvoudige opgave, gezien de concurrentie en het enorme aanbod op andere kanalen en platforms. De keuze om een televisieprogramma wel of niet te gaan bekijken is vrijwel altijd impulsief. Om televisiekijkers last-minute te overtuigen wilden we zo kort mogelijk voor het uitzendtijdstip opvallen op social media – die voor veel televisiekijkers dienen als een tweede scherm.

In aanloop naar de eerste aflevering vroegen we fans en geïnteresseerden om met ons mee af te tellen naar de eerste aflevering. We verzamelde social media berichten van al deze mensen, die met Thunderclap allemaal tegelijk werden uitgestuurd, een half uur vóór de allereerste aflevering. Dat zorgde voor een flinke buzz voor #missieaarde op sociale media, wat onder meer resulteerde in een plaatsje in de trending topics op Twitter van die dag. 

Missie Aarde - afteltweet Twitter - Johnny Wonder

Ook maakte we Misse Aarde de eerste (Nederlandse) serie óóit met haar eigen set emoticons. Bedacht door Johnny Wonder en uitgevoerd door de illustratoren van Stratford Design. Zo zagen ze eruit:
(Downloaden kan hier)

Missie Aarde emoticons - VPRO - Johnny Wonder

Het hele eerste seizoen verzorgden we voor de VPRO de social media content rondom de serie. Voor exclusieve voorfilmpjes, extra scenes en andere buitenaards toffe content: check Missie Aarde of de VPRO op Facebook.

Het doel van de campagne (minimaal 450.000 kijkers) werd ruim gehaald: maar liefst 482.000 mensen bekeken de eerste aflevering van Missie Aarde.

Onder andere Metro, NRC en de Telegraaf vonden de emoticons nogal spacy en schreven er iets leuks over. De cast van Missie Aarde gaf ook nog een optreden bij De Wereld Draait Door, te zien in de video hierboven.

Bezoek ook
  • Het eerste seizoen van Missie Aarde bestaat uit zes afleveringen en is – net als het tweede seizoen inmiddels – terug te kijken op de VPRO-website.
  • Missie Aarde op Facebook.

Bliksemstarters

Om JINC te helpen aan nieuwe samenwerkingspartners maakten we lokale campagnes over de vraag: Wie gaf jouw carrière een bliksemstart?

JINC

Je zou willen dat je op stop had gedrukt…

Met deze campagne voor Stop it Now maakten we de groeiende groep jongeren die beelden van seksueel misbruik kijkt bewust van hun gedrag. Dankzij een confronterende video zochten velen van hen hulp en groeide het bewustzijn over dit probleem in heel Nederland.

Stop it Now

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.

True Ideas neemt Johnny Wonder over

Door deze uitbreiding kunnen we nóg beter inspelen op de groeiende behoefte van merken die maatschappelijk van betekenis willen zijn en zich daarmee onderscheidend willen profileren.
Meer weten over True Ideas?