Elk jaar krijgen duizenden jonge Nederlanders te maken met online grensoverschrijdend gedrag. Van het ontvangen van ongewenste, seksueel getinte appjes tot doxing en sextortion. Alsof dat op zichzelf nog niet erg genoeg is, krijgen slachtoffers vaak ook nog opmerkingen die insinueren dat het online grensoverschrijdende gedrag (deels) hun eigen schuld is. Slachtoffers ervaren schaamte, schuldgevoelens en psychische problemen. En victim blaming verergert de klachten nog eens.
Helpwanted biedt praktische hulp en geeft persoonlijk advies aan iedereen die te maken heeft met online grensoverschrijdend gedrag. Bijvoorbeeld over hoe je aangifte kunt doen of psychische hulp kunt vinden. Of hoe je de zonder toestemming verspreide beelden of gegevens weer offline kunt krijgen. Helaas weet nog lang niet iedereen de organisatie te vinden wanneer ze te maken krijgen met dit soort zaken. Tijd voor een campagne dus!
Helpwanted is de enige organisatie in Nederland met een volledige focus op online grensoverschrijdend gedrag. Logisch dus dat zij het voortouw nemen bij het promoten van een positieve sociale norm rondom het online delen van informatie en beelden. Voor de campagne vertaalden we die sociale norm naar vier kraakheldere statements rondom veelvoorkomend online grensoverschrijdend gedrag, zoals sexting en doxing. Die koppelden we met emoji aan de online & WhatsApp-cultuur.
De illustraties zijn gemaakt door Kirsten Ulve en tonen abstracte mensfiguren die zelfbewustzijn, optimisme en empowerment uitstralen. In combinatie met de bewegingen die ze maken (de animaties zijn van Flapje), en de associaties die de emoji opwekken, trekken ze de aandacht van iedereen die de poster passeert of er online voorbij scrollt. De posters en animaties waren onder meer te zien op social media, scholen, in de horeca en op NS-stations door heel Nederland.
Voor deze campagne werkten we daarnaast samen met de populaire en prijswinnende podcasts Relnichten, We Zouden Het Toch Zo Doen en DAMN, HONEY. Daarin bespraken influencers & hosts hun eigen ervaringen rondom online grensoverschrijdend gedrag en koppelden die aan de campagne. Zo bekrachtigden we de sociale norm en lieten we hun luisteraars weten waar je terecht kunt als je zoiets overkomt.
De posters kun je gratis bestellen. Perfect voor op school, in de horeca, op sportclubs en alle andere plekken waar mensen bij elkaar komen. Door ze op te hangen draag je eraan bij dat slachtoffers van online grensoverschrijdend gedrag makkelijker hulp kunnen vinden. En dat wil toch iedereen?
De Zeven Zonden van Brabant
Gulzigheid, Lust, Verdriet, Woede, Luiheid, Hoogmoed, Afgunst. Deze zeven zonden worden verkend door BrabantKennis, het onderzoekscentrum verbonden aan provincie Brabant. Die verkenning leverde een veelheid aan essays en onderzoeken op - en aan Johnny Wonder de opdracht om uit al dat aanbod een selectie te maken.
BrabantKennisVogelflix
Campagne voor Vogelbescherming Nederland om meer jonge gezinnen vogels te laten tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling.
Vogelbescherming Nederland
Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?