Johnny Wonder
Logo_JW
Nederlandse Spoorwegen

Hoofdreiscoupé

Om de samenwerking tussen Alzheimer Nederland en NS een impuls te geven, ontwikkelden we de Hoofdreiscoupé. Een rondtrekkende coupé waar alzheimerpatiënten en hun naasten een veilige reiservaring kunnen hebben. Het zorgde voor hartverwarmende verhalen, groeiende bewustwording, veel gratis publiciteit en een Gouden Sponsorring.

Het geluid van een klepperend afvalbakje, de rechte leuning van een treinbank, het uitzicht op een meertje waar je vroeger altijd zwom. Zintuiglijke prikkels zijn de sleutel tot herinneringen en een treinreis zit daar vol mee. De Hoofdreiscoupé is mini-treincoupé, die langs verzorgingstehuizen in Nederland reist en dementiepatiënten en hun familie helpt. Reizigers in de Hoofdreiscoupé kunnen in een veilige omgeving weer eens op een echte treinbank zitten. Ze kunnen hun jas aan een haakje hangen, hun handtas op een echt bagagerek leggen en door het ‘raam’ kijken hoe de vertrouwde, lokale omgeving voorbijglijdt. Net als vroeger, en dat heeft een positief effect op meerdere manieren.

'Een relevante case die de kern van de categorie Maatschappij én het hart van mensen raakt. De case is compleet, afgerond en fantastisch ingevuld. Een concept dat direct bijdraagt aan de levensvreugde van patiënten en met een natuurlijke fit met de corebusiness van NS.'

Juryrapport Gouden SponsorRing

Enerzijds biedt de coupé de ervaring van treinreizen aan mensen die dat niet meer kunnen. Anderzijds wekt de coupé mooie herinneringen op. Dat laatste is ook voor de naasten van patiënten erg waardevol. In de woorden van verpleeghuis Heerma State in Roosendaal: “Het is vaak moeilijk om het gesprek aan te gaan met mensen met dementie. Maar als je in de coupé zit en naar buiten kijkt, gaat het vanzelf.”

Groeiende bewustwording en gratis publiciteit

Met de Hoofdreiscoupé, die een jaar lang elke maand in een verzorgingshuis in een andere provincie staat, versterkten we de samenwerking tussen NS en Alzheimer Nederland. Na trainingen aan NS-medewerkers om hun bewustzijn over dementie te vergroten, bundelen ze hiermee nogmaals de krachten om zowel patiënten te helpen als bewustzijn over deze steeds vaker voorkomende ziekte te vergroten.

Het hielp daarbij zeker, dat deze campagne breed werd opgepikt en gedeeld. Van Een vandaag tot Hart van Nederland, van NPO Radio 1 tot demissionair minister Hugo de Jonge; samen zorgden ze ervoor dat dementie als maatschappelijk probleem bij meer dan 13 miljoen mensen onder de aandacht is gebracht.

Hoofdreiscoupé wint bij SponsorRingen

Deze succesvolle cijfers, maar vooral de enorme impact van het concept leidden tot een mooie onderscheiding tijdens de uitreiking van de jaarlijkse SponsorRingen. De Hoofdreiscoupé won de gouden SponsorRing in de de categorie Maatschappelijk. Volgens het juryrapport was het ‘een relevante case die de kern van de categorie Maatschappij én het hart van mensen raakt. De case is compleet, afgerond en fantastisch ingevuld. Het heeft ook intern veel impact door de wijze waarop het NS-personeel betrokken is via trainingen. Een concept dat direct bijdraagt aan de levensvreugde van patiënten en met een natuurlijke fit met de corebusiness van NS.’

Mensen eten met #GVBeestje

Het ondertussen legendarische GVBeestje verzonnen we voor GVB om het reizen met het OV leuker te maken.

GVB

Lancering Missie Aarde

We maakten een lanceringscampagne voor het eerste seizoen van VPRO’s sciencefiction-comedy Missie Aarde.

VPRO

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.