Johnny Wonder
Logo_JW
Nederlandse Spoorwegen

Hoofdreiscoupé

Het geluid van een klepperend afvalbakje, de rechte leuning van een treinbank, het uitzicht op een meertje waar je vroeger altijd zwom. Zintuiglijke prikkels zijn de sleutel tot herinneringen en een treinreis zit daar vol mee.

 

Daarmee is de trein een waardevolle plek voor mensen met dementie, die daar helaas vaak niet meer mee kunnen reizen. Samen met NS en Alzheimer Nederland ontwikkelden we de Hoofdreiscoupé. Een mini-coupé, die langs verzorgingstehuizen in Nederland reist en dementiepatiënten en hun familie helpt.

Reizigers in de Hoofdreiscoupé kunnen in een veilige omgeving weer eens op een echte treinbank zitten. Ze kunnen hun jas aan een haakje hangen, hun handtas op een echt bagagerek leggen en door het ‘raam’ kijken hoe de vertrouwde, lokale omgeving voorbijglijdt. Net als vroeger, en dat heeft een positief effect op meerdere manieren.

Enerzijds biedt de coupé de ervaring van treinreizen aan mensen die dat niet meer kunnen. Anderzijds wekt de coupé mooie herinneringen op. Dat laatste is ook voor de naasten van patiënten erg waardevol. In de woorden van verpleeghuis Heerma State in Roosendaal: “Het is vaak moeilijk om het gesprek aan te gaan met mensen met dementie. Maar als je in de coupé zit en naar buiten kijkt, gaat het vanzelf.”

Met de Hoofdreiscoupé, die een jaar lang elke maand in een verzorgingshuis in een andere provincie staat, versterkten we de samenwerking tussen NS en Alzheimer Nederland. Na trainingen aan NS-medewerkers om hun bewustzijn over dementie te vergroten, bundelen ze hiermee nogmaals de krachten om zowel patiënten te helpen als bewustzijn over deze steeds vaker voorkomende ziekte te vergroten.

 

Het hielp daarbij zeker, dat deze campagne breed werd opgepikt en gedeeld. Van Een vandaag tot Hart van Nederland, van NPO Radio 1 tot demissionair minister Hugo de Jonge; samen zorgden ze ervoor dat dementie als maatschappelijk probleem bij maar liefst 9,9 miljoen mensen onder de aandacht is gebracht.

Supergewone mensen gezocht

Voor Pleegzorg Nederland maakten we een landelijke wervingscampagne voor nieuwe pleegouders.

Pleegzorg Nederland

We sturen ze op Jongerentoer

Johnny Wonder maakte een campagne om jongeren te inspireren erop uit te gaan met de trein.

Nederlandse Spoorwegen

Wil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?

Neem direct contact met ons op.