Om Amsterdam veilig en bereikbaar te houden, ging op 8 december 2023 de maximumsnelheid op de meeste wegen omlaag naar 30 kilometer per uur. De meerderheid van de weggebruikers was niet enthousiast over dat voornemen. En een andere maximumsnelheid is sowieso even wennen. Om de overgang naar 30 zo soepel mogelijk te laten verlopen, ontwikkelden we in opdracht van de Gemeente Amsterdam de publiekscampagne ’30 Doen We Voor Elkaar’.
De kerngedachte van de campagne: Amsterdammers houden rekening met elkaar. Want ja, 30 is best een verandering. En het voelt soms wel héél traag, zeker als je haast hebt of druk bent. Maar 30 kilometer per uur rijden, dat doe je niet voor jezelf. Dat doe je voor de kinderen die eindelijk zelf naar school mogen fietsen en de oma’s die net wat langer nodig hebben op het zebrapad. Voor de gehaaste bakfietsvaders en de flitsbezorgers zonder tijd. Voor de argeloze toeristen in de museumrij en de niet-meer-zo-scherpe feestvierders in de nacht. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig en onbezorgd kan verplaatsen in onze stad. En wordt die stad voor iedereen een fijnere en veiligere plek. 30 doen we voor elkaar.
We kozen ervoor om het beroemde 30-kilometer-bord centraal te stellen in al onze uitingen. Een voor de hand liggende keuze: elke Amsterdammer ziet zo immers in één oogopslag wat er voortaan van ze wordt gevraagd. En door vooral voor Out of Home-uitingen te kiezen, klopte de context bij de boodschap ook perfect. Je zag de uitingen overal op plekken waar je er iets mee moest. Namelijk in het Amsterdamse verkeer.
Om ‘voor elkaar’ meer betekenis te geven, toonden we voorbeelden van de mensen voor wie we in Amsterdam 30 rijden. Van de kleine voetballers in de wijk tot de party people in de nacht.
Ruby Cruden fotografeerde daarvoor zes verschillende gemotoriseerde verkeersdeelnemers, ontspannen in of bij hun voertuig.
Vormdestad ontwikkelde op basis van het campagneconcept video’s en animaties voor liefst 14 verschillende kanalen. Van social media tot native advertising op Amsterdamse nieuwskanalen. Zo kon het geen Amsterdammer ontgaan wat de nieuwe regel was, en waarom je je daaraan zou moeten houden.
Resultaten
Een jaar na de invoering is ongeveer 60 procent van de Amsterdammers blij met de nieuwe maximumsnelheid. Mensen die geen auto hebben, zijn positiever dan mensen met auto, maar ook van die laatste groep is de meerderheid inmiddels positief. De meeste mensen geven als reden dat het verkeer rustiger is en dat de verkeersveiligheid is toegenomen.
Grip op je gezondheid
Voor de Patiëntenfederatie maakten we een knallende online campagne over de vele voordelen van PGO's.
PatiëntenfederatieEen Dagje Groen
Crowdfunding voor duurzaamheid! Met een campagne die de gezamenlijke impact van duurzaam leven meet, lieten we Nederland kennis maken met de naam én missie van Milieu Centraal.
Milieu CentraalWil je weten wat we voor jouw organisatie zouden kunnen doen?