Johnny Wonder
VPRO · 2015

Buitenaards Bereik

In het kort

De VPRO begon 2015 met de lancering van een nieuwe serie: Missie Aarde, de eerste Nederlandse sciencefiction comedy óóit. Johnny Wonder werd gevraagd om een campagne te ontwikkelen die kon bijdragen aan de ‘buzz’ rondom de serie en zoveel mogelijk mensen zou overtuigen om naar de eerste aflevering van Missie Aarde te gaan kijken. Het werden er liefst 482.000. Dit is hoe we dat aanpakten.

De vraag

450.000 kijkers

Een nieuwe televisieserie lanceren is geen eenvoudige opgave, gezien de concurrentie – op andere kanalen en platforms – en het grote aanbod. Dus is het handig om vooraf al zoveel mogelijk buzz te creëren en mensen nieuwsgierig te maken, zodat ze in ieder geval de eerste aflevering gaan kijken. De VPRO vroeg Johnny Wonder om een campagne te ontwikkelen die daaraan bij zou dragen. Het doel was concreet: een bereik van minimaal 450.000 kijkers in de leeftijdscategorie 20-49 jaar voor aflevering 1.

Het inzicht

Last-minute opvallen

Voor een nieuw televisieprogramma is de eerste klap een daalder waard. Maar beslissingen om een televisieprogramma wel of niet te gaan bekijken zijn vrijwel altijd impulsief. Om televisiekijkers last-minute te overtuigen wilden we zo kort mogelijk voor het uitzendtijdstip opvallen op social media – die voor veel televisiekijkers dienen als een tweede scherm. Als we erin zouden slagen om #missieaarde trending topic te laten worden, konden zoveel mogelijk mensen zien dat er iets bijzonders ging beginnen op NPO3.

De uitvoering

Trending topic

Het verhaal van Missie Aarde: Door het smelten van de poolkap en enorme natuurrampen is de aarde bijna geheel overstroomd. Nederland is vooralsnog gespaard gebleven. Zeven Nederlandse astronauten reizen met hun ruimteschip ‘de Tasman’ door het heelal met maar één doel: het vinden van een nieuwe thuisplaneet voor de mensheid. Terwijl de overlevenden op aarde wanhopig wachten op een positief bericht van de missie, lijken de astronauten zich meer bezig te houden met futiele zaken, die hun monotone bestaan aan boord van het ruimteschip enigszins kleur geven.

Samen aftellen naar de lancering van de Missie

Vlak voor de eerste aflevering bereikten we 105.788 mensen

In aanloop naar de eerste aflevering vroegen we fans en geïnteresseerden om met ons mee af te tellen naar de eerste aflevering, en dus naar de lancering van de Tasman. Daarvoor gebruikten we Thunderclap. Hoe dat werkt? Je kon je inschrijven op een speciaal ingerichte Missie Aarde Thunderclap-pagina – op een moment dat jou het beste uitkwam – en het bericht typen dat je via je eigen sociale kanalen zou willen verspreiden. Thunderclap zorgde vervolgens dat alle verzamelde berichten tegelijk werden uitgestuurd, een half uur vóór de allereerste aflevering. Daarmee bereikten we 105.788 mensen.

Missie Aarde - afteltweet Twitter - Johnny Wonder

In combinatie met een optreden van de cast bij De Wereld Draait Door creëerden we zo vlak voor de uitzending nog flinke buzz voor #missieaarde op sociale media, wat onder meer resulteerde in een plaatsje in de trending topics op Twitter van die dag.

Een eigen set emoticons voor Missie Aarde

Ooit een tv serie gezien met haar eigen emoticons? Nee? Nou, nu wel, want Missie Aarde is de eerste (Nederlandse) serie óóit met haar eigen set emoticons. Bedacht door Johnny Wonder en uitgevoerd door de illustratoren van Stratford Design. Súperhandig om via WhatsApp, Twitter of Facebook over Missie Aarde te praten. Zo zag het eruit:

Missie Aarde emoticons - VPRO - Johnny Wonder

(Downloaden kan hier.)

Johnny Wonder verzorgde tot en met de laatste aflevering van het eerste seizoen de social media content rondom de serie voor de VPRO. Voor exclusieve voorfilmpjes, extra scenes en andere buitenaards toffe content: check Missie Aarde of de VPRO op Facebook.

Het resultaat

482.000 kijkers

Het doel van de campagne was concreet: een bereik van minimaal 450.000 kijkers in de leeftijdscategorie 20-49 jaar voor aflevering 1. Dat aantal werd ruim gehaald: maar liefst 482.000 mensen bekeken de eerste aflevering van Missie Aarde.

Deze campagne in de media

Onder andere Metro, NRC en de Telegraaf vonden de emoticons reuze spacy en schreven er aardige stukjes over. De cast van Missie Aarde gaf ook nog een optreden bij De Wereld Draait Door, te zien in de video hierboven.

Bezoek ook
  • Het eerste seizoen van Missie Aarde bestaat uit zes afleveringen en is – net als het tweede seizoen inmiddels – terug te kijken op de VPRO-website.
  • Missie Aarde op Facebook.

Sanoma Social

Johnny Wonder is sinds 2014 als strategisch partner betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van een organisatiemodel voor Sanoma's online service activiteiten.

Sanoma Media B.V. · 2014 - heden

Supergewone mensen gezocht

In opdracht van Pleegzorg Nederland werkten we aan een wervingscampagne voor nieuwe pleegouders: Supergewone Mensen Gezocht.

Pleegzorg Nederland · 2016

Deze organisaties hielpen we al met gezien en gehoord worden.

Wat kunnen we voor jou doen?