Johnny Wonder
GVB · 2016

Mensen eten met #GVBeestje

GVB · 2016

Mensen eten met #GVBeestje

In het kort

GVB, het gemeentelijk vervoersbedrijf van Amsterdam, vroeg Johnny Wonder om zich te buigen over leuke manieren om de ervaring van reizigers te verbeteren. Om mensen zich even niet te laten wegduiken in hun krant of telefoon, maar om zich heen te laten kijken. Dat lukt heel goed met het GVBeestje van kunstenaar Daniël Disselkoen, een simpel spelletje met een sticker op het raam van de tram. Mensen reageren enthousiast, delen hun score en ervaring en ook de media berichten er veel over.

De vraag

Specialere tramritjes

In opdracht van GVB mochten we een tijdje geleden nadenken over bijzondere manieren om de ervaring van hun reizigers verder te verbeteren. Ons antwoord: met kleine, vriendelijke interventies, die een ritje met de tram nét even specialer maken.

Het inzicht

Uit de dagelijkse sleur

Het openbaar vervoer brengt mensen niet alleen van A naar B, maar ook samen. Willekeurige Amsterdammers en bezoekers belanden om verschillende redenen naast elkaar in de tram of bus. De meesten zitten weggedoken in een krant of telefoon, luisteren naar veel te harde beats, zitten verlegen om een praatje, of turen uit het raam.

Je zóu kunnen proberen hun aandacht te trekken door vette filmpjes te maken met allerlei facts en figures die laten zien hoeveel moeite GVB zich getroost om te zorgen voor veilige, schone, toegankelijke trams en bussen. Maar interessanter wordt het wanneer je erin slaagt om daadwerkelijk een glimlach op hun gezicht te toveren, ze even uit de dagelijkse sleur te trekken, of zelfs een gesprek op gang te brengen tussen twee onbekenden. Daarmee verbeter je de reiservaring pas echt.

De uitvoering

Het #GVBeestje

Enter: het #GVBeestje. Daniël Disselkoens’ Maneater was preciés het soort interventie waar we naar zochten. Een bescheiden en simpel spelletje – bestaande uit twee stickers! – voor op het raam van een rijdend voertuig. Zo eenvoudig heb je augmented reality nog niet vaak gezien. Wij doopten het om in het GVBeestje en brachten Daniel en GVB bij elkaar. De rest is geschiedenis.

Het doel van dit oh zo simpele spelletje: zoveel mogelijk mensen opeten tussen twee haltes. Scores kunnen worden gedeeld via Twitter met de hashtag #GVBeestje.

Het resultaat

Zó populair dat ‘ie gestolen wordt

Hoe ervaren de reizigers hun nieuwe blauwe metgezel? Nou, heel positief! We zien het GVBeestje terug op Twitter, in vlogs, op Instagram, Snapchat en in de (internationale) media. Op Facebook is het filmpje – als je alle views op de verschillende pagina’s optelt – tientallen miljoenen views. Overal wordt ’ie positief besproken en gewaardeerd. Het GVBeestje is zelfs zo populair dat er een nieuw probleem aan het ontstaan is; mensen stelen de sticker uit de tram voor gebruik elders. Maar hé, dat zullen we maar als een compliment opvatten.

Deze campagne in de media
  • Het mensenetende beestje dat jou meer om je heen moet laten kijken (NOS op 3)
  • This Simple Yet Brilliant Game On Amsterdam Trams Will Make You Put Down Your Phone (BoredPanda.com)
  • Populair GVBeestje vaak gestolen uit trams (Bright)
  • De bizarre reis van het GVBeestje (Bright)
Bezoek ook

Sanoma Social

Johnny Wonder is sinds 2014 als strategisch partner betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van een organisatiemodel voor Sanoma's online service activiteiten.

Sanoma Media B.V. · 2014 - heden

Brandveilige Kerstdagen

Johnny Wonder zette een feestdagencampagne op voor Brandweer Amsterdam-Amstelland.

Brandweer Amsterdam - Amstelland · 2015

Deze organisaties hielpen we al met gezien en gehoord worden.

Wat kunnen we voor jou doen?