Johnny Wonder
Mitros · 2016 - heden

Fijn wonen

Mitros · 2016 - heden

Fijn wonen

In het kort

Voor Mitros, de grootste woningcorporatie van Utrecht en Nieuwegein, staat de huurder centraal. Johnny Wonder helpt Mitros om te zorgen dat dit ook op haar sociale kanalen het geval is en maakt sinds eind 2016 mooie content voor de Facebook-pagina van Mitros. Hier delen we verhalen van bewoners, handige tips voor huurders en bijzondere initiatieven. Met resultaat, want het bereik is gegroeid, de sfeer verbeterd en het aantal fans is verdubbeld.

De vraag

Een positiever imago

Mitros is de grootste woningbouwvereniging van Utrecht en Nieuwegein. Ze wil in goed contact blijven met al haar huurders, over belangrijke én leuke zaken. De vraag aan Johnny Wonder: Hoe doe je dat het best en welke verhalen wil je vertellen?

Het inzicht

Bewoner als uitgangspunt

Een groot deel van de huurders van Mitros is actief op Facebook en vindt dat een fijn kanaal om met Mitros te communiceren, zo blijkt uit onderzoek. Ze vinden dat dé plek om vragen te stellen, meer over de buurt te weten te komen of voor handige klustips. Daarom begint een effectieve inzet van sociale media in communicatie met huurders bij een goede inzet van de afdeling klantcontact. Zij zijn degenen die weten wat er speelt in de organisatie, wanneer renovaties gepland staan of wie in te schakelen als er vragen zijn over de hoogte van de energierekening.

­­­

Wat is fijn huren nou eigenlijk?

Maar met Mitros gaan we een stap verder, we kijken niet alleen naar functionele communicatie maar vertellen een verhaal: Wat betekent fijn huren bij Mitros nou eigenlijk? Daarin zetten we de huurder centraal. Zo gaan we met een bloemetje langs bij de oudste huurder, belonen we de leukste buren en vragen we fans om foto’s te delen van hun huis. Als gevolg hiervan denken mensen positiever over hun woning, buurt én Mitros.

De uitvoering

Verhalen, klustips en live video

Verhalen over de huurder zijn dus het uitgangspunt voor de social strategie. In samenwerking met de communicatieafdeling, de afdeling klantcontact en de buurtbeheerders van Mitros zoeken we iedere maand naar bijzondere invalshoeken. Iedereen in de organisatie denkt mee. Dat maakt dat niet alleen het verhaal zelf bereik genereert, maar dat ook de mensen van de organisatie intern op een nieuwe manier naar het verhaal van de huurder gaan kijken.

Iedereen denkt mee

De verhalen variëren van student Job die nu al twee jaar in een ouderenflat woont en daar allerlei activiteiten voor bewoners organiseert, tot mevrouw Montijn-van Zanten die al zestig jaar in hetzelfde huis woont en iedereen in de buurt kent. Daarnaast maken we iedere maand een klustip, kleine dingen waarmee je zelf je woongenot vergroot: Hoe plaats je een tochtstrip? Hoe vul je de cv-ketel bij? Hoe maak je in een handomdraai zelf een vogelhuisje? Het zijn simpele video’s die iedere maand een enorm bereik genereren.

De derde manier waarop we de organisatie helpen om communicatiever te worden is de Facebook live-sessie. Iedere maand kunnen huurders live in gesprek met directeur Henk Peter Kip. Hij geeft een kijkje achter de schermen, gaat mee met de servicemonteur naar een huurder of beantwoordt simpelweg vragen over het beleid van aankomend jaar.

Het resultaat

Groter bereik & positiever imago

De afgelopen maanden is de positieve feedback op de pagina van Mitros enorm toegenomen. Het aantal fans is verdubbeld, het gemiddeld bereik per bericht is verdriedubbeld en er ligt nog enorm veel potentie.

Maar belangrijker nog, in de woorden van Mitros:

We horen zo veel meer van de gewone huurder en wat hem of haar bezig houdt én merken dat dat effect heeft op de gehele organisatie.

Bezoek ook

Mensen eten met #GVBeestje

In opdracht van GVB bedachten we manieren om reizen interessanter te maken, zoals het GVBeestje van kunstenaar Daniël Disselkoen.

GVB · 2016

Acht eeuwen zin

In opdracht van de orde der Dominicanen in Nederland ontwikkelden we een campagne rondom hun 800-jarig jubileum.

Dominicanen · 2016

Deze organisaties hielpen we al met gezien en gehoord worden.

Wat kunnen we voor jou doen?