Johnny Wonder
Dominicanen · 2016

Acht eeuwen zin

Dominicanen · 2016

Acht eeuwen zin

Dominicanen · 2016

Acht eeuwen zin

In het kort

We ontwikkelden een campagne waarin we – samen met de broeders, zusters en leken van de orde der Dominicanen – op zoek gingen naar de zinzoekers van de moderne tijd. De campagne bestond onder andere uit:

  • Een speciaal jubileumbier, in samenwerking met Brouwerij de Hemel
  • Een schrijversretraite, in het Dominicanenklooster in Huissen
  • Een serie lunchgesprekken
  • Een reeks radioprogramma’s, samen met de KRO-NCRV
  • Het Nieuwe Habijt, in samenwerking met BYBORRE.

Het Nieuwe Habijt haalde wereldwijd de media.

De vraag

In 2016 bestond de orde der Dominicanen 800 jaar. De broeders, zusters en leken van de Orde wilden dat jubileum aangrijpen om de wereld te laten zien dat de katholieke orde nog altijd relevant is. Maar hoe doe je dat, in een tijd en een land waarin religie met zoveel scepsis wordt bekeken?

Het inzicht

De orde van de Predikers begon niet in de kerk, maar in de kroeg. In een Zuid-Franse herberg, begin dertiende eeuw, dronk een jonge Dominicus een nacht lang door met de waard. Volgens dit geboorteverhaal van de orde zag de waard bij het ochtendgloren het licht van het geloof. Maar ook Dominicus moet iets van het lange gesprek geleerd hebben, want daarna stichtte hij een nieuwe beweging van bedelende, rondreizende en studerende predikers.

‘Wie is de waard van vandaag?’, vroeg een van de oudste broeders tijdens een voorgesprek over de campagne. Oftewel: met wie willen we anno 2016 in gesprek over wat ons bezielt? Die vraag werd de inzet van de campagne: ondersteund door broeders, zusters en leken van de orde gingen we in het jubileumjaar op zoek naar boeiende ontmoetingen en gesprekken met ‘moderne zinzoekers’. Met als doel om er – net als Dominicus en de waard – allebei beter van te worden.

De uitvoering

Johnny Wonder ontwikkelde een campagne met vijf verschillende onderdelen, die we verspreid over heel 2016 uitvoerden.

 

Jubileumbier Zondag

Wat is een katholieke orde zonder een eigen bier? Al helemaal als ze niet in een kerk, maar in een kroeg begonnen. In januari presenteerden we het Jubileumbier Zondag – gebrouwen in Stadsbrouwerij de Hemel in Nijmegen. Het bier ging vergezeld van bierviltjes met daarop Dominicaanse levensvragen – waarover tijdens het drinken kon worden gesproken. Gedurende het jubileumjaar werd het jubileumbier geschonken bij alle activiteiten die we organiseerden.

Writers-in-residence

In april gingen zes Nederlandse schrijvers een aantal dagen in retraite in het Dominicanenklooster in Huissen. Kira Wuck, Nyk de Vries, Karin Amatmoekrim, Yannick Dangre, Yves Petry en Bregje Hofstede leefden met de broeders, maakten kennis met de Dominicaanse traditie en werden gevraagd op basis van hun ervaringen een nieuw werk te maken. Het resultaat? De prachtige bundel Duif en Haan, uitgegeven in samenwerking met Das Magazin.

Lunchgesprekken op de universiteit

Op de Radboud Universiteit Nijmegen gaf Dominicaan en theoloog Erik Borgman in het voorjaar van 2016 een minicollege Dominicaans filosoferen. Op Tilburg University ging hij begin 2017 met publicist Bas Heijne in gesprek over ’Vertrouwen en Onbehagen’ en wat we kunnen leren van acht eeuwen Dominicaans oefenen met democratie, in aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer in maart.

 

Radio Zin in Zomer

In de zomer van 2016 maakten we het programma Zin in Zomer, in samenwerking met de KRO-NCRV. In een reeks van zeven programma’s van een uur – uitgezonden op NPO Radio 5 – belichtten we steeds een van de zeven katholieke sacramenten. We onderzochten hun betekenis anno 2016 – en verbonden ze met de breuklijnen in een mensenleven: van de geboorte van een kind tot het afscheid van het leven.

 

Het Nieuwe habijt

Als Dominicus vandaag zijn broeders en zusters zou uitsturen met dezelfde opdracht als 800 jaar geleden, hoe zouden ze er dan uitzien? Die vraag stelden we aan modekunstenaar Borre Akkersdijk en zijn atelier BYBORRE. Voor hen was het een kennismaking met een andere wereld, waar ze toch gemeenschappelijke waarden in bleken te ontdekken. Het resultaat was een minicollectie van 12 stuks, die met elkaar een Nieuw Habijt konden vormen. Dit nieuwe habijt ging vervolgens de wereld rond.

Het resultaat

In het jubileumjaar zijn er veel mensen voor het eerst – of voor het eerst sinds lange tijd – in aanraking gekomen met de orde van de Dominicanen. Door alle verschillende activiteiten gebeurde dat ook op gevarieerde manieren. Het Nieuwe Habijt van modekunstenaar Borre Akkersdijk haalde de pers over de hele wereld, van Der Spiegel en Trouw tot HYPEBEAST. Deze samenwerkingen en de – hernieuwde – kennismaking met de Dominicanen en hun filosofie bleken een mooie viering van hun jubileum.

Deze campagne in de media

Bezoek ook

Sanoma Social

Johnny Wonder is sinds 2014 als strategisch partner betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van een organisatiemodel voor Sanoma's online service activiteiten.

Sanoma Media B.V. · 2014 - heden

Acht eeuwen zin

In opdracht van de orde der Dominicanen in Nederland ontwikkelden we een campagne rondom hun 800-jarig jubileum.

Dominicanen · 2016

Deze organisaties hielpen we al met gezien en gehoord worden.

Wat kunnen we voor jou doen?