Nieuwe campagne: #ikcheckin bij NS

13 maart 2012

Vandaag start NS met de #ikcheckin-campagne. Die werkt zo:

Samengevat: studenten kunnen met hun smartphone inchecken op Facebook of Foursquare op een NS Station, verzinnen een handige tip of maken een mooie foto, en plaatsen die – voorzien van de hashtag #ikcheckin - door op Facebook of Twitter. En daarmee maken ze kans op – onder andere – een weekend Parijs met de Thalys, boekenbonnen en OV-fietsabonnementen.

De campagne is een vervolg op een eerdere campagne van NS, waarin studenten geïnformeerd werden over de verplichting om voortaan in en uit te checken met hun OV-chipkaart (met ‘studentenreisproduct’, zoals dat heet). Die campagne heeft geholpen – verreweg de meeste studenten halen hun kaart nu langs de paaltjes – zodat er ruimte ontstond voor een extra laag: de koppeling met de virtuele incheck, en de meerwaarde die dat voor de reiziger van NS kan hebben.

 



Het is voor het eerst dat NS location-based services als Foursquare en Facebook Places zó nadrukkelijk inzet tijdens een campagne. Maar de inzet van die middelen wordt structureler en dient een strategisch doel: om reizigers gerichter te kunnen informeren, maar vooral ook om ze gemakkelijker met elkáár te laten communiceren. Facebook en Foursquare bieden daarvoor uitgelezen mogelijkheden: via je vrienden kom je erachter waar de beste stationskoffie wordt geschonken, of waar je rond Utrecht Centraal goed kunt lunchen. En van NS hoor je bijvoorbeeld wanneer de nieuwe fietsenstalling op Nijmegen Centraal opent, of over een speciale actie in de Spoordeelwinkel.

 

 

Enfin, we zijn er trots op. Het is hoe Johnny Wonder graag werkt: vanuit de strategische doelstellingen van een organisatie, met de nadruk op structurele vernieuwing van communicatie, bouwend aan mooie concepten en campagnes die daarbij passen. Waarbij de nadruk niet ligt op het genereren van kortstondige aandacht, maar op het organiseren van duurzame betrokkenheid. In het geval van NS: via de like op Facebook en de follow op Foursquare kan de NS ook ná de #ikcheckin-campagne met haar reizigers blijven communiceren. Best relevant, lijkt ons.

Props voor onze vrienden Bas Mooij, Dog & Pony en Fetch!, die de campagne samen met ons maakten. En stay tuned: we zijn nog met veel meer moois bezig, óók voor NS. Daarover binnenkort meer. Maar nu eerst: #ikcheckin bij NS. We zien jullie tips en foto’s graag tegemoet!

Relevante links:
Kijk voor meer informatie en de algemene voorwaarden van #ikcheckin op ns.nl/studenten
Bekijk de #ikcheckin-app op de Facebook-pagina van NS
Volg de NS op Twitter en Foursquare